GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE
privind aprobarea Normelor
pentru aplicarea prevederilor art. 121 din
Legea nr. 223/2015 privind
pensiile militare de stat
În temeiul prevederilor art.108 din Constituţia României, republicată, şi al
art. 121 alin. (2) din Legea nr. 223/2015
privind pensiile militare de stat,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă Normele pentru aplicarea prevederilor art. 121 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile
militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556
din 27 iulie 2015, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
|
Bucureşti,
Nr.
ANEXA
NORME
pentru aplicarea prevederilor art. 121 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
Art. 1. - Prevederile
art. 121 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat,
denumită în continuare lege, se aplică titularilor drepturilor de pensie aflaţi
în evidenţele Caselor de pensii sectoriale aparţinând Ministerului Apărării
Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului Român de Informaţii la
data recalculării şi/sau revizuirii pensiilor şi care depun, în termenul
prevăzut de lege, cererea de restituire a diferenţelor între cuantumurile pensiilor
cuvenite pentru luna decembrie 2010 şi cele stabilite în baza Legii nr.119/2010
privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor şi a Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor
acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi
siguranţă naţională, aprobată prin Legea nr.165/2011, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 2. - În sensul prezentelor norme, prin
termenul prevăzut de lege se înţelege perioada de 2 ani de la data intrării în
vigoare a legii, respectiv perioada 1 ianuarie 2016 – 31 decembrie 2017,
inclusiv.
Art. 3. - (1) Prevederile art. 121 alin. (1) din lege
nu se aplică persoanelor care, deşi depun în termenul prevăzut de lege cererea de
restituire şi, la data respectivă, se află în evidenţa casei de pensii
sectoriale, ulterior acestei date se constată că nu îndeplineau condiţiile legale
pentru acordarea acestora, fiind scoase din evidenţă din cauza încetării
calităţii de pensionar.
(2) Prevederile art. 121 alin. (1) din lege nu se
aplică persoanelor cărora li s-au plătit respectivele diferenţe în baza unor
hotărâri judecătoreşti, definitive şi irevocabile sau, după caz, definitive.
Art. 4. - Restituirea diferenţelor între
cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 şi cele stabilite în
baza Legii nr.119/2010 şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011,
aprobată prin Legea nr.165/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se
face doar la cererea depusă de titularul dreptului de pensie la casa de pensii
sectorială în evidenţele căreia se află sau de tutorele ori curatorul acestuia,
de către persoana căreia i s-a încredinţat ori i s-a dat în plasament copilul
minor, după caz, depusă personal sau prin mandatar desemnat prin procură
specială.
Art. 5. – (1) Fac
obiectul restituirii sumele reprezentând diferenţele între cuantumurile
pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 şi cele efectiv plătite în baza
Legii nr.119/2010 şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011, aprobată
prin Legea nr.165/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Sumele ce urmează a fi restituite
pensionarilor nu se actualizează cu indicele de inflaţie şi nu sunt purtătoare
de dobânzi, penalităţi sau majorări de întârziere.
Art. 6. – Sumele
prevăzute la art. 5 din prezentele norme fac obiectul compensării cu:
a) sumele încasate necuvenit cu titlu de
pensie şi nerecuperate în baza art. 2 alin. (2) din Legea nr. 241/2013 privind
stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi
din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, cu modificările
ulterioare;
b) sumele care au fost/vor fi restituite în
baza Legii nr. 125/2014 privind scutirea de la plată a unor debite provenite
din pensii.
Art. 7. – În situaţia procedurilor de executare
silită având ca obiect restituirea diferenţelor
prevăzute la art. 1 din prezentele norme, procedura de restituire se
suspendă până la soluţionarea acestora.
Art. 8. – (1) După înregistrarea cererii, casa de
pensii sectorială verifică îndeplinirea condiţiilor legale pentru restituirea
diferenţelor şi, în situaţia în care acestea sunt îndeplinite, calculează diferenţa
totală de restituit şi stabileşte cuantumurile plăţilor eşalonate potrivit
prezentelor norme.
(2) În situaţia în care se constată că titularul
dreptului de pensie a avut dosarul de pensionare transferat de la o altă casă
de pensii sectorială, cererea de restituire se depune la casa de pensii
sectorială în a cărei evidenţă se află.
(3) În situaţia prevăzută la alin. (2), în vederea
efectuării plăţii diferenţelor, casa de pensii sectorială la care s-a depus
cererea solicită informaţii în scris celeilalte case de pensii sectoriale cu privire
la datele necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentelor norme.
Art. 9. – Pentru punerea în aplicare a
prevederilor prezentelor norme, casele de pensii sectoriale emit doar buletine
de calcul.
Art. 10. - Restituirea diferenţelor prevăzute la
art. 5 se realizează în termenul prevăzut de art. 2 din prezentele norme, eşalonat,
astfel:
a) pentru cererile depuse până la data de 30 septembrie
2016, inclusiv:
- în luna noiembrie 2016, pentru diferenţele
aferente anilor 2011 şi 2012;
- în luna noiembrie 2017, pentru diferenţele
aferente anului 2013;
b) pentru cererile depuse după data de 30
septembrie 2016 diferenţele aferente anilor 2011-2013 se achită într-o singură
tranşă, în lunile noiembrie sau decembrie 2017, după caz;
c) pentru cererile depuse până la data de 31
decembrie 2017, în cazul cărora nu s-a efectuat plata diferenţelor până la
finalul anului 2017, restituirea se efectuează într-o singură tranşă, în
trimestrul I din anul 2018.
Art. 11. - (1) În situaţia în care cuantumul total
al diferenţelor pentru anii 2011, 2012 şi 2013 se situează sub valoarea unui câştig
salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de
stat, în vigoare la data efectuării plăţii, acesta se achită într-o singură
tranşă, şi anume în luna noiembrie 2016, dacă cererea a fost depusă până la
data de 30 septembrie 2016.
(2) În situaţia cererilor de restituire depuse în
cursul anului 2015 la casele de pensii sectoriale competente, potrivit
prevederilor art. 4 din prezentele norme, eşalonarea la plată este cea
corespunzătoare cererilor depuse în cursul lunii ianuarie 2016.
Art. 12. - Suma de restituit se achită odată cu
drepturile de care beneficiază solicitantul, prin aceleaşi mijloace de plată.
Art. 13. - Pe talonul de plată al drepturilor de
pensii se înscrie distinct cuantumul diferenţelor plătite, potrivit prezentelor
norme.
Art. 14. - În situaţia persoanelor care, la data
efectuării plăţilor unei tranşe, nu mai sunt în evidenţa caselor de pensii
sectoriale, suma de restituit se plăteşte prin mandat poştal.
Art. 15. – În situaţia în care titularii au
decedat ulterior depunerii cererii prevăzute la art. 4 din prezentele norme,
diferenţele cuvenite şi neîncasate de către titular se restituie potrivit
prezentelor norme şi se plătesc, prin mandat poştal, soţului supravieţuitor,
copiilor, părinţilor, ori, în lipsa acestora, celorlalţi moştenitori, în
condiţiile dreptului comun.
Art. 16. - Fondurile necesare pentru plata diferenţelor
ce se restituie potrivit prezentelor norme se suportă de la bugetul de stat,
prin bugetele aprobate instituţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1) din lege.